Flux Noutăți & Rsaquo; Forumuri & Rsaquo; Ajutor SmartCash Retail Management System & Rsaquo; Intrebare legata de bazele de date matrita

Etichete: 

  • Intrebare legata de bazele de date matrita

    Postat de gmro la 13 mai 2017 la 21:41

    Eu am inteles din clipul de prezentare al conceptului de “baza de date matrita” ca un client poate sa obtina de la Magister o baza de date tip matrita cu produsele pe care e interesat sa le vanda fara sa mai treaca prin efortul de a adauga el produs dupa produs in baza lui de date cu toate informatiile necesare: cod EAN, denumire, gramaj, baxare, etc.
    Daca acest concept se aplica doar la clientii a caror furnizori folosesc sistemul Magister si furnizorii sunt de acord in a impartasii cu clientii lor bazele de date tip matrita pentru a imbunatatii integrarea client – furnizor, atunci e ok si e o facilitate foarte buna pentru ecosistemul Smartcash si imi cer scuze daca am inteles-o gresit.
    Dar daca conceptul se aplica si in afara relatiei client – furnizor si vine servisantul Magister si da utilizatorilor noi sau vechi de Smartcash acces direct la baze de date template cu toate produsele pe care le-ar putea vinde acei utilizatori, atunci intrebarea mea este:
    De unde provin informatiile (cod EAN, denumire produs, gramaj, baxare, etc) din aceste baze de date tip matrita?
    Stiind cat de usor ar fi pentru Magister sa compileze un nomenclator matrita gigant cu toate produsele din toate bazele de date ale clientilor sai, va rog sa confirmati dumneavoastra, ca sa nu existe nici un dubiu, ca informatiile din baza noastra de date Smartcash raman exclusiv ale noastre … nu ajung sa fie folosite pentru aceste baze de date tip matrita si astfel impartasite, chiar si la nivel de informatii generale (cod EAN, denumire produs, gramaj, baxare, etc) cu alti clienti Magister.
    Poate suna prea egosit dar nu vrea sa contribui cu nimic la usurarea muncii oricarui posibil concurent … nici macar cu codurile EAN si denumirile aferente lor 🙂

    gmro a răspuns 5 ani în urmă 2 Membri · 2 Răspunsuri
  • 2 Răspunsuri
  • Dor

    Administrator
    13 iunie 2017 la 11:18

    Buna ziua,

    Va multumesc pentru intrebare si iata mai jos pozitia noastra legata de acest subiect.

    Utilizarea unei baze de date matrita (o baza de date care sa asiste utilizatorii in listarea de produse intr-un magazin nou) este o functie adaugata in “ecosistemul” SmartCash RMS la cererea foarte multor utilizatori.

    Cu toate acestea am ezitat multa vreme sa introducem aceasta functionalitate pornind de la motive similare cu cel mentionat de dvs.

    Am cantarit decizia si considerm insa ca avantajele sunt de multe ori mai multe decat dezavantajele, in utilizarea unei baze de date matrita.

    Trebuiesc totusi facute cateva precizari importante:

    – Functia este complet inutila afacerilor din zona produselor specializate, a producatorilor sau a magazinelor care vand produse normalizate intern. In cazul acestor comercianti, functia se poate dovedi utila doar in masura in care opereaza in retele de magazine individuale (neconectate la o centrala SmartCash) prin folosirea bazei de date dintr-un alt magazin propriu la popularea selectiva a bazei de date a unui nou magazin.

    – Singura utilitate practica a unei baze de date matrita, este cea din domeniul retail-ului alimentar (supermarket, minimarket) unde oricum toate produsele sunt … sa le spunem “public domain” avand in vedere ca sunt normalizate direct de catre producator pe coduri de bare, sortimentatie si tipo-dimensiuni. In acest camp de activitate exista deja baze de date online cu produse pe care le poti identifica printr-o singura scanare intr-un browser web.

    – Nu in ultimul rand, functia este deja implementata si in alte aplicatii software mai noi sau mai vechi, devenind practic o optiune standard de care nu era normal sa-i privam pe utilizatorii de SmartCash RMS.

    In ceea ce priveste insa politica de confidentialitate a companiei noastre, ea este una extrem de stricta. Dupa cum stiti ea este stipulata in orice contract de asistenta sau de achizitie de solutie.

    Prin urmare nu trebuie sa va faceti griji ca datele dvs. ar putea fi folosite in alta parte decat in cadrul companiei dvs.

    Bazele de date matrita sunt obtinute prin anonimizarea completa a continutului si reconstruire integrala, la fel ca si informatiile pe care le puteti avea pe internet despre un produs si nu includ informatii financiare sau contabile, ori identificatori de firma sau domeniu de activitate.
    Ele sunt produse de specialistii nostri si reconfigurate ca si categorii/sortimentatie astfel incat sa ajute clientii noi sa se organizeze cat mai bine de la inceput. Este un progres necesar care merge in aceeasi directie cu dezvoltarea platformei noastre software.

    Sa nu uitam totusi ca functia a fost implementata prin interfata de service (la care au acees doar consultantii de solutii SmartCash autorizati), astfel incat sa putem si noi si si dvs. clientii sa controlati foarte strict aceste functionalitati.

    Va asiguram ca vom acorda o atentie deosebita modului in care aceasta functionalitate este folosita in interiorul sistemului nostru de service.

    PS. Pentru a elimina si mai mult din temerile dvs…. Stiati ca noua lege a caselor de marcat urmeaza sa oblige toti comerciantii sa asocieze fiecare produs vandut prin casa de marcat unui cod de categorie si subcategorie corespunzator nomenclatorului INS (sunt vreo suta si ceva de pagini de coduri)? In aceste conditii cred ca nomenclatoarele de produse vor deveni in viitor foarte transparente, iar munca unui comerciant pentru a le intretine trebuie usurata cumva. Ma refer desigur la vanzatorii de produse generice iar nu la cele specializate…

  • gmro

    Membru
    12 noiembrie 2017 la 8:08

    Multumesc pentru clarificari.

    Va rog nu mi-o luati in nume de rau dar vreau sa dezvolt mai jos cateva ganduri pentru ceea ce consdier eu o discutie constructiva si importanta pentru Smartcash.

    Intradevar, analizand din nou ideea de baza de date matrita prin prisma raspunsului dvs, sunt de acord ca exista si avantaje al “sharingului” de informatii intre comercianti, fie ei si concurenti, nu doar dezavantaje.

    Avantajati vor fi in principal cei care vor beneficia de un start mai usor in business prin preluarea unui nomenclator de produse gata compilat de la concurenta. Nu prea vad avantaje pentru cei care muncesc pentru documentarea produselor si compliarea lor in bazele de date Smartcash.

    Am inteles ca baza de date matrita este destinata mai ales domeniului retail, unde majoritatea produselor sunt standardizate, DAR propun sa analizati legalitatea folosirii ei, analizand punctele de mai jos:

    1. In prezentarea video pe care ati facut-o dvs bazei de date matrita in Mai 2017 la importul unui produs din baza de date matrita se importa anumite categorii de informatii care nu sunt informatii publice si se pot incadra in sfera secretului comercial: adaos de referinta, furnizor, departament, unitate si cantitate de aprovizionare, procent acceptarea valabilitatii, categorii de clasificari, etc.

    Verificati cu ajutorul unor specialisti in drept (mai ales pe partea de proprietate intelectuala si comercial) daca e ok dpdv legal sa folositi fara acord expres date private si/sau publice anonimizate din nomenclatoarele unor clienti pentru a le impartasi cu alti clienti.

    Chiar si daca folositi exclusiv doar date accesibile publicului cum ar fi codul de bare, denumirea si pretul de vanzare al produsului verificati cu atentie daca dpdv legal nu cumva felul in care au fost colectate / procesate si/sau configurate / aranjate aceste informatii publice in baza de date a comerciantului (nomenclatorul de produse Smartcash) intra in aria secretului comercial nu ca informatii individuale accesibile publicului ci ca pachet de informatii compilat intr-o baza de date neacesibila publicului.

    La nivel european anul trecut a aparut o directiva (2016/943) care reglementeaza secretul comercial dar definitia acestuia lasa loc de interpretari:
    “it is secret in the sense that it is not, as a body or in the precise configuration and assembly of its components, generally known among or readily accessible to persons within the circles that normally deal with the kind of information in question”
    sursa: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/?uri=CELEX%3A32016L0943

    Si WIPO (omologul OSIM la nivel mondial) are o defintie interpretativa a secretului comercial:
    “Broadly speaking, any confidential business information which provides an enterprise a competitive edge may be considered a trade secret.”
    sursa: http://www.wipo.int/sme/en/ip_business/trade_secrets/trade_secrets.htm

    Din ambele definitii se poate interpreta ca o parte din datele din nomenclatorul Smartcash pot fi considerate secret comercial indeplinind cele 3 conditii de baza:
    – sunt informatii secrete: adaos de referinta, furnizor, clasificare pe departamente si categorii custom, unitate si cantitate de aprovizionare, procent acceptarea valabilitatii;
    – au valoare comerciala: nume furnizor, procent adaos referinta;
    – sunt protejate rezonabil: blocare acces public la nomenclatorul de produse, prevederi de confidentilitate in contractele de munca ale angajatiilor care au acces la Smartcash;

    2. Mai trebuie analizat daca nu cumva accesul la astfel de baze de date nu intra sub incidenta legislatiei privind concurenta neloiala, avand in vedere ca unele SC vor avea un tip de acces preferentiat, mai usor, mai rapid si mai ieftin la unele informatii preluate din bazele de date ale altor SC care au investit si cheltuit timp, bani, resurse umane, logistica, know-how, etc pentru a compila respectivele informatii in bazele de date.

    3. Sunt de acord ca unele (nu toate) coduri de bare si denumiri de produse aferente exista pe Internet DAR de cele mai multe ori acestea nu sunt traduse in limba romana, denumirea acestora nu e formatata corect si nu poate fi folosita fara editare pentru domeniul retail, nu cuprind informatii complete cum ar fi gramaj, unitate de vanzare, unitate si cantitate de aprovizionare si in mod cert nu sunt disponibile sub forma de baza de date disponibila pentru download, prelucrare si import.
    Chiar si daca denumirile produselor impreuna cu codurile lor de bare si preturile de vanzare sunt disponibile publicului fie offline, in magazine fizice, fie online in magazinele virtuale, acestea nu sunt disponibile centralizat sub forma de baza de date accesibile publicului.

    Bazele de date tip matrita din Smartcash nu au fost compilate initial si nu vor fi actualizate cu informatii descarcate public de pe internet ci s-au folosit si se vor folosi informatii specifice preluate din bazele de date ale unor clienti Smartcash. Tinand cont ca dpdv legal informatiile din bazele de date Smartcash apartin clientilor Smartcash si nu firmei Magister atunci cel putin la nivel teoretic si legal firma Magister ar trebui sa aiba acordul expres pentru a prelua si prelucra acele informatii din bazele de date ale clientilor sai.

    4. Pentru fair play si poate si pentru a va proteja legal ar fi bine sa acordati posibilitatea fiecarui utilizator Smartcash sa decida singur / sa isi dea acordul sau nu pentru ca datele din nomeclatorul utilizatorului sa fie folosite in mod anonim in bazele de date de tip matrita.
    Acest lucru poate fi setat simplu in backoffice cu o bifa de genul “sunteti de acord sa participati in mod anonim la imbunatatirea nomenclatorului de produse tip matrita?” si cu bifa pe fiecare tip de date (pret, departament, clasificari, adaos referinta, etc).

    Astfel puteti evita plangeri si chiar procese de la eventuali clienti nemultumiti ca anumite informatii din bazele lor de date lor au ajuns la concurenta.